Programowanie strukturalne i obiektowe w języku C++
Programowanie obiektowe jest zbiorem pojęć i teorii tworzących podstawy programowania. Polega w głównej mierze na pracy przy obiekcie, w którym dane i funkcje są ze sobą ściśle powiązane. Program będzie składał się z klas oraz korzystał z obiektów, które komunikują się ze sobą, aby osiągnąć postawiony cel. Obiektem można nazwać jeden z egzemplarzy, który zawiera konkretny typ danych, różniący się od innych. Oprócz programowania obiektowego w języku C++ występuje także programowanie strukturalne. Jest to jeden z modeli programowania polegający na rozdzieleniu kodu źródłowego na konkretne struktury takie jak procedury, uporządkowane bloki z instrukcjami wyboru i pętli.
Podstawowe składniki programowania obiektowego:
- klasa – podstawowy element programu, który w swojej budowie zawiera cechy obiektu, które są dla nich takie same. Klasa jest definicją typu danych.
Podstawowe mechanizmy programowania
obiektowego:
- abstrakcja – proces polegający na uproszczeniu, odrzuceniu cech nieistotnych, natomiast zajęcie się cechami bazowymi, tworzy pojęcie ogólne;
- enkapsulacja – ukrywanie zbioru danych oznaczających stany, w których znajduje się obiekt (pól), oraz zbiorów operacji pozwalających na zmianę aktualnego stanu (metod) dla klas zewnętrznych;
- dziedziczenie – współdzielenie funkcji pomiędzy klasami w programie komputerowym. Klasa może dziedziczyć po innej klasie pola i metody oprócz tego ma swoje;
- polimorfizm – wielopostaciowość w wartościach, zmiennych i podprogramach, „(…) mechanizm pozwalający na wywołanie różnych wersji implementacji metod obiektu w zależności od aktualnego typu obiektu.”
Programowanie strukturalne polega na uporządkowaniu kodu,
w którym zawiera się użycie pętli, instrukcji warunkowych, instrukcji
iteracyjnych, wyrażenia wykonywane są w wyznaczonej kolejności. Struktury
tworzą nadprogramy, które są ułożone w pewnej kolejności, oddziałują między
sobą poprzez interfejsy, są wykonywane jeden po drugim, a w całości tworzą daną
aplikację. Rys.
Struktury algorytmiczne
wykorzystywane w programowaniu strukturalnym to:
- selekcja
- sekwencja
- iteracja
- rekursja
Nie używa się natomiast instrukcji skoku (goto), która
przekazuje sterowanie w zadane programowi miejsce. Istnieje rozdzielenie
pomiędzy definiowaniem danych oraz implementacją funkcji.Selekcja w programowaniu to powiązanie ze składową
strukturą danych. Odwołanie to umożliwia programiście przypisać określoną
wartość np. do pól oraz metod, pobierać wartości, a także wywoływać
podprogramy.
Sekwencja charakteryzuje się pewnym uporządkowaniem
znaków, nazw, symboli. Podprogramy ułożone są w określonej formule przez
programistę, wykonują się one jeden po drugim.
Iteracja inaczej powtarzanie jest czynnością ponawiania po
wielokroć tej samej instrukcji w pętli. Iteracją może być ciągłe zwiększanie
liczby o jeden i jest to tak zwana inkrementacja, lub zmniejszanie jej, czyli
dekrementacja.
Tagi:
Programowanie
0 komentarze